Tiffany & Co. designar mästvästerskapspokal i League of Legends

Riot Games och lyxjuveleraren Tiffany & Co. startar ett flerårigt globalt partnerskap med

League of Legends Esports (LoL Esports) vilket därmed gör Tiffany & Co. till den officiella

pokaldesignern för ’League of Legends World Championship’ – pokalen som i dagarna har

avtäcks på bland annat YouTube.

Tiffany & Co. är det främsta varumärket bland handgjorda och tidlösa troféer som har

representerat toppen av atletiska prestationer över flera professionella sporter så som

amerikansk fotboll, basket och baseboll sedan 1860. ‘LoL Esports’ Summoner’s Cup’ tar nu

plats i historien bredvid andra ikoniska mästarskapstroféer inom idrott.

Utvecklingen av den nya ’Summoner’s Cup’ – som är 20 kg tung och 70 cm hög – medförde

en omfattande kreativ process mellan LoL Esports och Tiffany & Co. Den moderna designen

kom till liv under fyra månader med totalt 277 arbetade timmar av Tiffany & Cos skickliga

hantverkare som skapar mer än 65 troféer varje år i deras verkstad i Cumberland, Rhode

Island. Med användning av redskap och tekniker som daterar tillbaka till mitten av 1800-talet,

tillsammans med de allra senaste innovationerna, reflekterar den nya pokalen i sterlingsilver

Tiffany’s långvariga arv av extraordinära hantverk.

League of Legends World Championship återvänder till Nordamerika för första gången sedan

2016. Samtidigt som de återinför ett flerstadsformat efter två års uppehåll. Tävlingen börjar

med ’Play-In’ skedet, 29 september – 4 oktober i Mexiko City, följt av Gruppspel (7-10; 13-16

Oktober) och kvartsfinal (20-23 Oktober) i New York. Semifinalerna kommer hållas 29-30

oktober i Atlanta, GA och finalen kommer spelas den 5 November i San Francisco, CA.  

’Worlds’ är höjdpunkten av esport inom League of Legends där de bästa lagen från 11 olika

regioner tävlar om världsmästarskapstiteln. Tjugofyra lag från Riots 11 professionella ligor

deltar i den månadslånga turneringen för att kröna världens bästa lag. År efter år fortsätter

’Worlds’ att krossa tidigare rekord där finalmatchen 2021 hade en Average Minute Audience

(AMA) på mer än 30 miljoner tittare och som mest över 73 miljoner tittare samtidigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait