Förra veckan presenterade Alf Peter Malmberg och Amos Johan Persson från Bläckfisk förlag sitt nya rollspel: Blood Feud. Blood Feud är ett rollspel med vikingatema som fokuserar på männens roll i samhället och hur det som gav män ära på den tiden kan tolkas som giftig maskulinitet ur en modern persons synvinkel.
Lite om Blood Feud
Tärningar används inte i Blood Feud. Hela systemet är istället dialogbaserat och du använder brickor eller pokerchips och kort. Målet är att samla ’ära’, vilket du gör genom att utföra ’drag’. Det finns sju drag i spelet: Dela säng med någon, Ge någon en gåva, Kommentera en kvinnas utseende, Ge någon beröm, Förolämpa någon, Eskalera en situation eller Utge ett dödligt slag. Spelet är utformat att vara upp till fyra timmar med tre-fyra spelare.
Fokus på giftig maskulinitet
Det intressanta med Blood Feud är dess fokus på giftig maskulinitet. Alla spelkaraktärerna är män, och alla förväntas att stiga upp i rang på sätt som på den tiden ansågs vara manligt, men som vi nu vet har extremt negativa konsekvenser. Det är inte egentligen meningen att du ska vinna rollspelet; istället är det format som en upplevelse som ska få dig att ta en närmare titt på ditt eget liv och hur du själv uttrycker din manlighet. Rollspelets tema är anledningen till att Malmberg och Persson säger att spelet är speciellt anpassat för att just män ska spela det.
För de som inte vet: Giftig maskulinitet är attityder och beteenden hos män som skadar både dem själva och andra i deras närhet. Ett exempel på detta kan vara att det tas för givet att män är mer aggressiva och dominanta, och att det därför är mer ’acceptabelt’ för män att vara våldsamma: ’Boys will be boys’-mentaliteten. Ett annat exempel är idén att man inte är en man förrän man har haft sex, och att ju fler tjejer man har sex med, desto manligare är man.
///
Du kan klicka här för att läsa mer om Blood Feuds spelregler. Du kan kan också klicka här och här för att få reda på mer information om Blood Feud och personerna bakom rollspelet.